نکاتی که برای انتخاب نام تجاری باید بدانید!


اسم ها چقدر روی زندگی مردم تاثیر می گذارند؟ به نظر شما آنها می توانند در شکل گیری شخصیت ما تاثیر بگذارند؟ یا وقتی دیگران با ما ملاقات می کنند چگونه نگاه و رفتار می کنند؟
شکی نیست که وقتی در جمعی ظاهر می‌شویم، نام و ظاهر ما اولین چیزی است که بر دیگران تأثیر می‌گذارد و احساسات و طرز فکر آن‌ها را متوجه ما می‌کند. حال اگر همین نظریه نام افراد را به نام برندها تعمیم دهیم، متوجه می شویم که نام برندها دقیقاً همان نام افراد است. یعنی اولین احساسی است که دیگران نسبت به محصول یا خدمات ما دارند که البته می تواند مثبت یا منفی باشد.

یک نام تجاری برای مادام العمر انتخاب می شود، درست مثل نام های ما و تغییر آن بعد از مدتی اصلا کار راحتی نیست. بنابراین، هنگام انتخاب نام برند خود باید به دقت تحقیق کنیم و نامی را پیدا کنیم که برازنده باشد و محصول یا خدمات ما را آنطور که باید تعریف کند.

اهمیت انتخاب نام مناسب برای شرکت

انتخاب نام برای یک شرکت کاملا سلیقه ای است و نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد، برخی معتقدند بهتر است نام های انتزاعی داشته باشید و برخی دیگر می گویند این نام ها باید دقیقا به مشتری بگوید که کسب و کار شما چیست. حتی برخی بر این باورند که نام های جدید و جدید بیشتر در ذهن افراد باقی می ماند یا برعکس سریعتر فراموش می شوند. اما در واقعیت، اگر با یک استراتژی بازاریابی مناسب انتخاب شوند، همه نام ها می توانند موثر باشند.

انتخاب نام مناسب برای شرکت یکی از اولین مراحل ثبت شرکت است و همچنین یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت محسوب می شود. این مرحله ممکن است ساده به نظر برسد، اما توصیه می‌کنم انرژی و زمان زیادی را صرف انتخاب و رسیدن به مکان مناسب برای شرکت خود کنید. زیرا بسیاری از شرکت ها با عجله این کار را انجام می دهند و به همین دلیل معمولا پس از مدتی تصمیم به تغییر نام شرکت می گیرند. فراموش نکنید که انتخاب نام مناسب برای کسب و کارتان یکی از اساسی ترین چیزها برای ایجاد یک برند موفق است و وقتی می گویم نام شرکت چیزی است که به کسب و کار شما هویت می بخشد دروغ نمی گویم.

آشنایی با نکات کلیدی ب نام شرکت را انتخاب کنید

یک سری نکات و توصیه‌ها وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نامی مناسب برای شرکت یا استارت‌آپ خود انتخاب کنید تا در خاطر مشتریان بماند و هویت و فعالیت‌های سازمان شما را منعکس کند. در زیر این نکات را با هم بررسی می کنیم.

آن را سخت تلفظ نکنید!

وقتی می گوییم تلفظ آن سخت نباشد به این دلیل است که در اذهان عمومی بهتر می ماند و از طرفی حالت نوشتاری ثابتی دارد. این نکته برای کسب و کاری که به تازگی شروع به کار کرده است بسیار مهم است. حتی در وهله اول استفاده از اسامی اختصاری توصیه نمی شود. البته اگر مصمم به استفاده از نام های اختصاری هستید، بهتر است بدانید که بسیاری از شرکت های بزرگ و معروفی که امروزه با نام های اختصاری می شناسیم، پس از مدتی تبدیل به اختصار شدند; یعنی پس از مدتی نامشخص مفهوم و معنای پشت این حروف در بین مخاطبان جا افتاد; عموم مردم به طور خودجوش این نام های تجاری را مخفف کردند.

خلاق و منحصر به فرد باشید!

در دنیای بازاریابی، گاهی اوقات شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید و آنها را به مشتریان کسب و کار خود تبدیل کنید. اینجاست که نام برند شما می تواند چشمان مردم را مانند آهنربا به سمت خود جلب کند. البته اگر خلاقانه و جذاب باشد!

یکی از بهترین نمونه های این برند کلینکس مادر همانطور که می بینید این مارک اشتباه املایی دارد! در واقع وجود ناهماهنگی با آنچه چشم مخاطب به آن عادت کرده است، مانند یک قلاب عمل می کند و توجه مخاطب را به خود جلب می کند. البته می توان گفت که نام گذاری اشتباه تایپی است و نباید آن را تکنیک نام گذاری دانست! جالب است بدانید که این تم در کشورهای غربی پایه گذاری شده و به عنوان روشی برای نام گذاری برند استفاده می شود.

خوش آهنگ باش!

تجربه ثابت کرده است که برندهایی با نام های مشابه; به دلیل ملودی هایشان مدت بیشتری در ذهن مخاطب باقی می ماند. به عنوان مثال: Ash-Mashi، KitKat، Blackberry، Jelly Belly و…

کوتاه باش!

گروه معماری آراد یا گروه معماری آینده اندیشان آراد؟! قانون مختصر و مفید بودن به شما کمک می کند بهتر در ذهن مخاطب بمانید.

لزوماً نام شهر یا منطقه شما نیست!

بهتر است فراتر از منطقه فکر کنید! خدایا چی دیدی شاید در آینده کارت پیشرفت کنه و بخوای محصولت رو به خارج از کشور صادر کنی پس بهتره از کلماتی که حروفشون به زبان کشورهای دیگه نیست استفاده نکنی مهم اینه که مطمئن بشی که نامی که انتخاب می کنید در زبان های دیگر معنای نامناسبی ندارد.

به خودتان و فرزندتان زنگ نزنید!

اگر بخواهید شرکت خود را بفروشید، این نام ممکن است برای خریدار جذاب نباشد. ضمنا برندی مثل حاج نعمت ولی نمصدا در خارج از کشور چه معنایی می تواند داشته باشد؟آیا خارجی ها می توانند این نام را به راحتی تلفظ کنند؟البته در مواردی که صاحب شرکت سلبریتی باشد اوضاع فرق می کند زیرا نام او در بین عموم مردم شناخته شده است و او نیز نامش را می شناسد. برای برندینگ پول زیادی نمی دهد مثلا عطر نوید محمدزاده.

کپی نکنید!

سعی نکنید با تغییرات جزئی در نام برندهای معروف ایده ای برای نام شرکت خود داشته باشید. مثلاً در مورد دیجی کالا به شدت این اتفاق افتاد. از زمانی که این برند به شهرت رسید و نام خود را بر سر زبان ها انداخت، بسیاری از شرکت ها بخشی از نام برند خود را دیجی گذاشتند!

استفاده از کلمات پرطرفدارنه فقط کلمات محبوب یا پرطرفدار!

چرا؟! زیرا ممکن است هر چیزی شیک پس از مدتی محبوبیت خود را از دست بدهد و از ذهن مردم پاک شود. بنابراین برای تغییر برند باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

URL موجود است!

برای فروش بیشتر و تصاحب سهم بیشتر از بازار، توصیه می شود از همان ابتدا کسب و کار را دیجیتالی کنید و یک وب سایت راه اندازی کنید. بهتر است به محض انتخاب نام تجاری خود، این را در نظر داشته باشید آدرس وب سایت با گسترش com یا و این را هم چک کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

خوب، مهم ترین نکاتی که با هم توضیح دادیم، حالا وقت آن است که ببینیم نامی که انتخاب کرده اید مطابق با قوانین کشورمان است یا خیر؟

آشنایی با بایدها و نبایدها

قوانینی که برای انتخاب نام شرکت باید بدانید:

  • لازم نیست نام شرکت شما قبلاً ثبت شده باشد. پس باید از تمام خلاقیت خود استفاده کنید.
  • نامی که انتخاب می کنید باید معنی دار و مطابق با فرهنگ جمهوری اسلامی باشد. بهتر است بدانید اسامی مخل نظم عمومی یا رکیک و غیراخلاقی تایید نمی شود.
  • نام برند شما باید فارسی باشد. به عنوان مثال، به جای استفاده از کلمه ای مانند system، از system استفاده کنید. همچنین این اسامی باید در لغت نامه دهخدا یا فرهنگ خاصی موجود باشد.
  • نام شرکت باید حداقل سه هجا (سه کلمه مستقل) باشد.
  • باید حداقل یک اسم بین سه هجا وجود داشته باشد (اسم نامی است که برای یک شی یا موجود زنده استفاده می شود، مانند نام افراد، حیوانات، مکان ها و نام های مربوط به اشیاء مانند کتاب یا قلم). می توانید از اعداد نیز استفاده کنید، اما آنها باید با حروف مانند صد نوشته شوند. (هر چه تعداد اسامی خاص در نام شرکت بیشتر باشد، احتمال ثبت آن بیشتر می شود؛ در عین حال مدت بیشتری در ذهن کاربر باقی می ماند).
  • در انتخاب نام شرکت از نام دانشمندان، شاعران و ائمه جماعات استفاده نکنید.
  • به دلیل سوء استفاده احتمالی، هیچ یک از نام های زیر نباید در نام شرکت شما باشد:

ملی، ایران، ملت، دولت، نظم، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستری، صندوق، سازمان، مرکز، رفاه، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، نمایندگی، ایتزر، ایسرگران، شهید، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، خانواده، فیلتر، زیبا، ایمان، میکروبرد، تست، ستاره، فناوری، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، وطن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، نیرو، تکنیک، داده، فناوری جدید، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتالیا، زیستی، کنترل، متریک، مترولوژی، اینترنت.

  • اگر می خواهید از گویش ها و لهجه های محلی در نام شرکت استفاده کنید، باید از مقامات فرهنگی محلی اجازه بگیرید.
  • پیشنهاد نام و عناوین متعلق به سازمان های دولتی و کشوری از سوی متقاضیان پذیرفته نمی شود.
  • موسسات غیرتجاری و شرکت های تعاونی از پرداخت حق تعیین نام معاف هستند.
  • اسامی تایید شده را نمی توان حتی با تعریف سند رسمی به دیگری منتقل کرد.
  • اگر قصد ثبت شرکت های تعاونی را دارید، ابتدا باید نام پیشنهادی را از مراجع وزارت تعاون به نام های جداگانه درخواست کنید.
  • در صورت رد اسامی پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نیست. اما در صورتی که بیش از 3 ماه از تاریخ احراز نام گذشته باشد و شرکت به دلایل مختلف حتی برای تغییر نام ثبت نشده باشد، متقاضی باید مبلغ مذکور را به شماره حساب مربوطه واریز و رسید ارائه نماید.

نکته 1: می توانید کلماتی مانند بهتر، عالی، خوب، خوب و غیره و همچنین نام شهرها، اعداد و رنگ ها و کلمات توصیف کننده موضوع فعالیت مانند تجارت، تجارت، خدمات، ساخت و ساز، تولید را بیابید. و غیره از طرف کاربر شرکت؛ اما باید بدانید که این کلمات خط تیره حساب نمی شوند و در انتخاب نام شرکت باید از سه خط تیره اضافی استفاده کنید.

مشاوره 2: واژگانی از قبیل بنیاد، انجمن، مرکز، سازمان، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، آموزش، تبلیغات، نشریه، فرهنگ هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ، هلدینگ و … تایید شود.

یک ایده برای یک شرکت چند ایده برای انتخاب نام تجاری را بررسی کنید

برای اینکه انتخاب نام مناسب برای شرکت خود را برای شما آسانتر کنم، چندین راه را به شما معرفی می کنم تا بتوانید ایده بگیرید و این روند را سریعتر طی کنید.

استفاده از استعاره مربوط به فعالیت شرکت: استعاره به چه معناست؟ این به معنای استفاده از عبارت یا تصویری است که شما را به مفهومی غیر از معنای ظاهری آن هدایت می کند. این شغل بسیار خلاق است و نیاز به هوش زیادی دارد. مثلاً آژانس مسافرتی سنباد (اشاره به شخصی که مسافرت می کند).

استفاده از احساس محصول: اگر بخواهم واضح تر توضیح بدهم، برندهایی هستند که با شنیدن نامشان یک حس خوب یا حتی خاطره خوبی در ذهن ایجاد می کنند، مثلاً محصولات خوشایندی که طعم لذیذ غذا و لذت خوردن را به ما یادآوری می کنند یا حتی برند سافتلن که نامش نرمی، لطافت و تمیزی است.

استفاده از نام شخصیت های خاص: اگر به کارهای هنری و خلاقانه مشغول هستید، دست شما بازتر است و می توانید از نام شخصیت های معروف فیلم ها، انیمیشن ها و حتی حیوانات برای کسب و کار خود استفاده کنید. مثلا استارباکس نام یک شخصیت خیالی در رمان موبی دیک به عنوان نام تجاری معروف بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای در جهان انتخاب شده است.

شرح فعالیت با نام شرکت: نامی را انتخاب کنید که مستقیماً نوع فعالیت شما را بیان کند. مثلا جنرال موتورز.

استفاده از مکان های جغرافیایی معروف: مکان هایی مانند هیمالیا، زاگرس، دریای مدیترانه، دانا، دریای خزر، خلیج فارس و … می توانند بر جذابیت نام انتخابی شما بیفزایند. مثلا آب معدنی دماوند یا برند آمازون.

استفاده از نام های معتبر ایرانی:نام ها و عناوینی مانند فرنیا به معنای گذشته باشکوه یا فرداد به معنای شکوه می توانند زیبایی نام شرکت شما را دو چندان کنند.

بالاخره نوبت به ثبت برند می رسد!

برای ثبت نام برند خود نیازی به مراجعه به وب سایت ندارید و می توانید به صورت آنلاین این کار را انجام دهید مرکز مالکیت فکری برو و تمام کارهایت را از بایگانی اظهارنامه گرفته تا پیگیری و … از طریق این سیستم انجام بده.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید و در مسیر ثبت نام شرکت، برخی از کفش ها را بیشتر از بقیه پاره کرده اید، حتما کامنت بگذارید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.