باشگاه مشتریان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


باشگاه مشتریان گروهی از مشتریان است که اطلاعات آنها در پایگاه داده ثبت می شود. این گروه همچنین می تواند از این اطلاعات برای بهبود روابط با مشتری و حفظ مشتریان وفادار استفاده کند. در این مقاله از مجله ایده فردازان به این سوال پاسخ می دهیم باشگاه مشتریان چیست؟پس به بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان چیست؟

هر کسب و کاری در هر لحظه تعدادی مشتری وفادار دارد. این مشتریان وفادار اعلان های شما را با دقت می خوانند، به صورت حضوری یا از طریق نظرسنجی های مجازی به شما بازخورد می دهند و منتظر تخفیف های ویژه و خدمات جدید شما هستند. باشگاه مشتریان در واقع روشی است که این مشتریان را سازماندهی کرده و در مکانیزم مدیریتی بهینه تری به آنها اطلاع رسانی و خدمات رسانی می کند. پس از ایجاد باشگاه مشتریان، باید به دنبال راه هایی برای افزایش تعداد این مشتریان وفادار باشید.

باشگاه مشتریان خود راهی برای برقراری ارتباط موثرتر با این مشتریان است. با توجه به اینکه مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان کوتاه مدت دارند، در این زمینه تلاش می شود تا مشتریان بلندمدت در طول زمان حفظ شده و تعداد آنها افزایش یابد. باشگاه مشتریان امکانات ویژه ای مانند کوپن، تخفیف ویژه، شرکت در برنامه های ویژه و قرعه کشی را ارائه می دهد. در نهایت، هدف باشگاه مشتریان حفظ مشتریان وفادار آن کسب و کار است.

مزایای باشگاه مشتریان چیست؟

به همان دلیلی که حفظ مشتریان وفادار و اضافه کردن آنها مهم است، باشگاه مشتریان نیز مهم است. در باشگاه مشتریان مشخصات مشتری مانند آدرس، شماره تلفن، سن، جنسیت و شغل را خواهید داشت. این ویژگی ها ممکن است بسته به خدماتی که ارائه می دهید متفاوت باشد. اگر لباس فروشی دارید، سن و جنسیت و اگر دفتر بیمه دارید، شغل و نوع وسیله نقلیه می تواند اطلاعات مفیدی باشد. این اطلاعات همراه با سابقه خرید مشتری، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد و با کمک آن می توانید نیازها و سلیقه مشتری را پیدا کنید.

مزیت باشگاه مشتریان

مزیت دیگر باشگاه مشتریان این است که به حفظ مشتریان کمک می کند و مشتریان موقت را به مشتریان بلندمدت تبدیل می کند. جذب مشتریان جدید بسیار گرانتر از حفظ مشتریان فعلی است. مشتریان کهنه کار کهنه کار و وفادار هستند زیرا به خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد اعتماد دارند و شرکت شما پس از آزمون ها و خطاهای فراوان رقبا را شکست داده است. به همین دلیل، مشتریان مایلند بیشتر هزینه کنند و ترجیح می دهند از خدمات شما برای سرمایه گذاری زمان و هزینه برای شناخت برندهای جدید استفاده کنند.

مشتریان عادی کیفیت خدماتی را که دریافت می کنند به اشتراک می گذارند، بنابراین نظرات موثر و مفیدی را به شما می دهند. نظراتی که به رشد کسب و کار شما کمک می کند. عضویت مشتریان وفادار در باشگاه به آنها احساس ارزشمندی می دهد. چگونه آنها احساس می کنند توجه بیشتری از شما جلب می کنند. این احساس در کنار منافع جسمی و مادی می تواند باعث افزایش رضایت آنها شود.

  • که وجود دارد باشگاه مشتریان همچنین مشتریان جدیدی را به کسب و کار شما جذب می کند. اگرچه هزینه آن بیشتر از حفظ مشتریان عادی است، اما به رشد کسب و کار شما کمک می کند.
  • هزینه جذب مشتری جدید 7 برابر هزینه نگهداری مشتریان بلند مدت است.
  • احتمال فروش کالا به مشتریان جدید حدود 15 درصد است در حالی که احتمال فروش به مشتریان قدیمی حدود 70 درصد است.
  • حدود 80 درصد از سود آینده شما از 20 درصد مشتریان فعلی شما و 65 درصد از کسب و کار آینده شما از مشتریان فعلی شما به دست خواهد آمد.

معایب باشگاه مشتریان چیست؟

  • اطلاعات نادرست از مشتریان می تواند اثربخشی باشگاه مشتریان را کاهش دهد.
  • اکنون بسیاری از کسب و کارها دارای باشگاه مشتریان هستند. به همین دلیل این به تنهایی باعث افزایش رضایت مشتری نمی شود. در این زمینه باید از اصول بازاریابی استفاده و به بهترین نحو استفاده شود.
  • استفاده از باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما هزینه هایی را به همراه دارد. با این حال، اگر خلاقانه از آن استفاده کنید، چندین برابر به شما باز خواهد گشت.

انواع باشگاه مشتریان

انواع باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان عمدتا به دو نوع باز و بسته تقسیم می شود. باشگاه مشتریان بسته فقط برای مشتریان وفادار در نظر گرفته شده است و برای افزودن مشتری دیگری به آن باید به سطح مشخصی از خرید یا فعالیت رسید تا به این لیست اضافه شود. در باشگاه مشتریان بسته همه نوع مشتری چه موقت و چه بلند مدت عضو می شوند. در هر یک از این باشگاه ها، کسب و کار با توجه به خدماتی که ارائه می دهد و سیاست بازاریابی که اتخاذ می کند، برنامه های مختلفی را سازماندهی و اجرا می کند:

1. برنامه باشگاه مشتریان ممتاز

در این برنامه باشگاه با توجه به خرید و استفاده مشتریان به آنها امتیاز می دهد و با توجه به امتیاز آنها از خدمات مختلفی مانند تخفیف یا شرکت در قرعه کشی برخوردار می شوند.

2. برنامه باشگاه مشتریان موجود

در نوع باشگاه مشتریان به هر مشتری بر اساس سفارش اولین خرید هدایا یا تخفیف تعلق می گیرد. برای خرید الی در اسنپ شاپ 60 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. 50% برای خرید دوم و 40% برای نفر سوم یا ارسال رایگان. در این نوع برنامه ها باید از در دسترس نبودن هدایا اطمینان حاصل کرد و در واقع مشتری را به خرید بیشتر تشویق کرد.

4. برنامه باشگاه مشتریان پولی

برخی از کسب و کارها خدمات ویژه ای را به افرادی ارائه می دهند که دارای حساب های ویژه هستند و برای عضویت هزینه ای پرداخت می کنند. نمونه او را در بسیاری از برنامه ها مانند یوتیوب یا ساوند کلود دیده اید. بهتر است هزینه دریافتی این عضویت متناسب با خدمات ارائه شده باشد تا مشتری برای تمدید آن اقدام کند.

5. یک برنامه باشگاه بر اساس ارزش های مشترک

در این مثال برنامه شما ارزش معنوی را برای مشتری در ازای خرید در نظر می گیرید. به عنوان مثال، ممکن است دیده باشید که در ازای خرید از یک بازارچه خیریه، بخشی از سود آن صرف امور خیریه می شود. یا تجارتی که محصولات تولید شده توسط زنان روستایی را می فروشد و درصدی از سود آن را صرف توانمندسازی آن روستا می کند.

6. برنامه باشگاه مشتریان بازی

این بازی همچنین یکی از سرگرمی هایی است که همه افراد در هر سنی به آن علاقه دارند. با دادن یک بازی به مشتریان می توانید با توجه به امتیازاتی که جمع می کنند به آنها خدمات ارائه دهید.

7. برنامه یکپارچه باشگاه مشتریان

چندین نمونه از برنامه های باشگاه را می توان با توجه به موثرترین راه حل ترکیب و استفاده کرد.

نمونه هایی از باشگاه های مشتریان موفق

نمونه ای از باشگاه مشتریان

در این قسمت از مقاله چند نمونه از باشگاه های مشتریان موفقی که توسط کسب و کارها در سراسر جهان استفاده می شود را آورده ایم. هرچه نمونه های موفق تری بشناسید، خلاقیت بیشتری در برنامه ریزی برنامه باشگاه خود خواهید داشت.

1. باشگاه مشتریان لگو

لگو یک برند جهانی است که محبوب ترین اسباب بازی های کودکان و بزرگسالان را تولید می کند. این برند برای مشتریان وفادار خود خدماتی مانند جوایز ویژه، جوایز منحصربفرد و چندین برابر امتیاز برای افرادی که اقلام خاصی را خریداری می کنند ارائه می دهد.

2. باشگاه مشتریان استارباکس

استارباکس امتیاز ویژه ای به افرادی می دهد که از مکان خاصی که استارباکس برای آنها در نظر گرفته خرید آنلاین می کنند. این برند با توجه به اطلاعات شخصی مشتریان به مشتریان هدایای شخصی می دهد. اقدامی که در سودآوری و افزایش مشتریان آن تاثیر دارد.

3. باشگاه مشتریان Vitamax

ویتامکس یکی از برندهای معروف لوازم خانگی است. این برند دارای یک باشگاه مشتریان بود که به موجب آن افراد هنگام خرید از سایت از امتیازات ویژه ای برخوردار بودند. یکی از اقدامات جالب این برند زمانی بود که ویروس کووید-19 همه گیر شد. این برند برای افزایش مقاومت بدن در برابر این ویروس برنامه غذایی سالم را به مشتریان خاص خود ارائه کرد. علاوه بر این، آنها همچنین نحوه ساخت مایع ضد عفونی کننده با استفاده از مخلوط کن Vitamax را آموزش دادند.

نکاتی برای ایجاد یک باشگاه مشتریان موفق

نکات باشگاه مشتریان

تعریف می کند باشگاه مشتریان به تنهایی کافی نیست داشتن یک برنامه حساب شده و دقیق برای این امر مرحله مهم بعدی است. در این برنامه باید سعی کنید مشتریان با توجه به امتیازاتی که دارند احساس ارزشمندی و متمایز بودن کنند.

  • نیازها و سلیقه مشتری را بشناسید.
  • هدف خود را برای تاسیس باشگاه تعیین کنید و بر اساس آن مشتریان را جذب و حفظ کنید.
  • گروه هدف را تقسیم بندی کنید. به عنوان مثال، آنها را به مشتریان جدید، مشتریان با خرید بالا و مشتریان طولانی مدت تقسیم کنید.
  • مزایای عضویت در باشگاه را برای مشتریان توضیح دهید. چه زمانی که به باشگاه اضافه شوند و چه زمانی که در یک دسته بندی جدید در باشگاه قرار می گیرند.
  • دریافت پشتیبانی بخش مهمی از ارتباط موثر با مشتریان است. راه های ارتباطی برای پاسخگویی به مشتری را شرح دهید.
  • اطلاعاتی را که از مشتریان دریافت می کنید دسته بندی کنید.

پرسش های رایج

  • باشگاه مشتریان چیست؟

مجموعه ای از مشتریان و اطلاعات آنها که خدمات ویژه ای دریافت می کنند.

  • آیا داشتن باشگاه مشتریان به فروش بیشتر شما کمک می کند؟

بسیاری از شرکت ها مانند فولکس واگن داشتن باشگاه مشتریان را یکی از عوامل موفقیت و محبوبیت می دانستند.

  • چگونه یک برنامه موثر و سازنده برای باشگاه مشتریان تدوین کنیم؟

آشنایی با استراتژی های بازاریابی، مطالعه و بررسی نمونه های موفق و در نهایت انجام تست خطا مسیری است که منجر به یک برنامه موثر برای ارتباط با مشتریان می شود.

آخرین کلمه

  • باشتهای مشتریان گروهی از مشتریان با اطلاعات خود هستند که خدمات مکتوب و مشخصی دریافت می کنند.
  • هدف اصلی باشگاه مشتریان شناخت و حفظ مشتریان وفادار است. و پس از آن، تبدیل مشتریان موقت طولانی است.
  • باشگاه مشتریان به دو نوع باشگاه مشتریان بسته و باز تقسیم می شود.
  • با توجه به خدماتی که ارائه می دهد، هر کسب و کار می تواند از برنامه های باشگاه مشتریان مختلف از جمله برنامه سفارش، برنامه حساب ویژه، برنامه امتیاز و برنامه ای بر اساس ارزش های مشترک استفاده کند.

به این مقاله اشاره کنید

[کل: ۰ میانگین: ۰]