بازاریابی ویروسی چیست؟




صفر تا صد بازاریابی ویروسی

در دنیای رقابتی امروز، ماندن و رشد کسب‌وکارهای جدید چندان آسان نیست. بنابراین کسب اطلاعات و اجرای روش های نوین بازاریابی، اصل مهمی است که در صورت نادیده گرفتن آن، شکست کسب و کار دور از انتظار نخواهد بود. یکی از این روش ها بازاریابی ویروسی است. به طور خلاصه، در این نوع بازاریابی، اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمات از فردی به فرد دیگر، از طریق دهان به دهان یا به اشتراک گذاری به روش های مختلف مانند پیامک یا ایمیل منتقل می شود. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد بازاریابی ویروسی بدانید در اختیار شما قرار می دهیم. از شما دعوت می کنیم مطالعه مقاله مفید پیش روی خود را از دست ندهید.

بازاریابی ویروسی؛ توزیع ارگانیک پیام تبلیغاتی

ویروس چیزی است که به سرعت و به طور گسترده منتشر می شود. بازاریابی ویروسی ترفندی است که صاحبان مشاغل از عمد استفاده می کنند. با این حال، پیام مورد نظر کاملاً ارگانیک و طبیعی منتشر می شود. در این روش خود کاربران اشتراک گذاری محتوا را انتخاب می کنند. به عبارت دیگر، بازاریابی ویروسی ریشه در بازاریابی سنتی دهان به دهان دارد. با این حال، شبکه های اجتماعی یک مکان ایده آل برای این کار فراهم می کنند. در واقع شبکه های اجتماعی زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند. رایج ترین نمونه بازاریابی ویروسی در سال های اخیر، ویدیوهای احساسی، غافلگیرکننده، خنده دار یا خاص است که در یوتیوب و سپس در فیس بوک، توییتر و کانال های دیگر به اشتراک گذاشته می شود.

با این حال، بازاریابی ویروسی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. زیرا در این نوع کمپین قسمت زیادی از کنترل به دست کاربران می افتد و ترس از تفسیر نادرست یا تقلید پیام وجود دارد. از سوی دیگر، یک کمپین ویروسی موفق می‌تواند برای برند شما معجزه کند و هم آگاهی مشتریان بالقوه از محصولات شما و هم فروش کالا یا خدمات را افزایش دهد. برای افزایش فروش می‌توانید از روش‌های ساده‌تر و مطمئن‌تری مانند ارسال پیامک تبلیغاتی کمک بگیرید.

آشنایی با مفهوم بازاریابی ویروسی و نقش شبکه های اجتماعی در آن

ویژگی های بازاریابی ویروسی یا بازاریابی ویروسی

همه نمونه های بازاریابی ویروسی سه چیز مشترک دارند: پیام، پیام رسان و محیط. برای موفقیت این مدل بازاریابی باید هر یک از این سه عنصر به بهترین نحو و با توجه به نوع کسب و کار انتخاب و استفاده شود. همه مشاغل با هر اندازه ای می توانند از کمپین های بازاریابی ویروسی به تنهایی یا در ترکیب با سایر کمپین های سنتی استفاده کنند، از جمله ابزارهای مختلفی مانند ویدئو، بازی، تصاویر، ایمیل و پیام های متنی انبوه با خدمات وب. به همین دلیل در کنار این نوع بازاریابی باید اطلاعات کافی در مورد اینکه وب سرویس چیست و ابزارهای دیگری برای چه مواردی استفاده می شود، داشته باشید.

در واقع ابزارهای مختلف بازاریابی، احساسات کاربران یا بینندگان را جذب و درگیر می کنند. به این ترتیب، آنها آگاهی مشتریان بالقوه را از ارزشی که محصول یا خدمات شما ایجاد می کند، افزایش می دهند. به علاوه، آنها اشتراک گذاری محتوای مرتبط را آسان می کنند. در برخی موارد آنها از یک اینفلوئنسر استفاده می کنند که شبکه بزرگی از فالوورها را برای بازاریابی ویروسی دارد. به طور کلی، بازاریابی ویروسی سریعتر از بازاریابی سنتی است و همچنین هزینه کمتری دارد. در ادامه با مزایا و معایب بازاریابی ویروسی بیشتر آشنا خواهید شد.

درگیر کردن احساسات کاربران یکی از مهمترین ویژگی های بازاریابی ویروسی است

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی؛ هزینه کم در مقابل مشکلات اندازه گیری فروش

با استفاده از بازاریابی ویروسی، شرکت ها می توانند محصولات خود را به مشتریانی ارائه دهند که معمولاً هدف کمپین های بازاریابی سنتی نیستند. چنین طیف گسترده ای به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا وارد بازارهای جدید شوند و مشتریان بالقوه خود را گسترش دهند. مزیت مهم دیگر این است که هزینه بازاریابی ویروسی مانند تبلیغات پیامکی بسیار کمتر از تبلیغات سنتی است و حتی می توان گفت مشارکت مشتریان در تجربه استفاده از خدمات یا محصول شما رایگان خواهد بود. همچنین از آنجایی که اینترنت امکان اشتراک گذاری آسان و سریع محتوا را فراهم می کند، با استفاده از بازاریابی ویروسی سریعتر به اهداف خود خواهید رسید.

از طرفی گاهی بازاریابی ویروسی نتیجه معکوس دارد. تحقیقات نشان می دهد که افراد واکنش عاطفی قوی تری به اخبار منفی دارند و بیشتر تمایل دارند اخبار منفی را بیشتر از اخبار مثبت به اشتراک بگذارند. این امر می تواند بازاریابی را دشوار کند و حتی برای شرکت هزینه داشته باشد. یکی دیگر از معایب کمپین های بازاریابی ویروسی این است که موفقیت آنها چندان قابل اندازه گیری نیست. در واقع، کارشناسان بازاریابی توانایی تعیین سرنخ یا فروش را ندارند. در نتیجه نمی توان تعیین کرد که کدام کانال ارتباطی با مشتری مناسب تر است. در نهایت، اگر مشتریان بر این باورند که یک کمپین تبلیغاتی ویروسی حریم خصوصی و امنیت آنها را زیر سوال می برد، بعید است که محتوای شما را به اشتراک بگذارند. در نتیجه، بازاریابی ویروسی شرکت شکست خورد.

بررسی مزایا و معایب بازاریابی ویروسی برای مشاغل

تکنیک های کاربردی در بازاریابی ویروسی

مهمترین اصل در بازاریابی ویروسی این است که مردم در مورد محصول یا خدمات شما صحبت کنند. برای این منظور می توانید با ارسال هدایایی برای مشتریان خاص خود، علاقه آنها را به صحبت در مورد برند افزایش دهید. همچنین تولید محتوای تعاملی و جذاب که مشتری را به اشتراک گذاری آن ترغیب کند نقش مهمی در بازاریابی ویروسی دارد. اگر متن تبلیغاتی برای جذب مشتری به اندازه کافی جذاب و البته کاربردی باشد، مخاطبان هدف شما متن را بیشتر و بیشتر به اشتراک خواهند گذاشت. دقیقاً آنچه در این مدل بازاریابی اتفاق می افتد قابل پیش بینی است. برای این منظور، عنوان و متن آگهی باید چیزی باشد که نیازها و احساسات عمیق مخاطب را لمس کند.

تشویق کاربران به اشتراک گذاری محتوا؛  مهمترین اصل در بازاریابی ویروسی

نقش سیستم پیامک انبوه در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی از زمانی که مردم از ایمیل برای به اشتراک گذاشتن مطالب با دوستان خود استفاده می کردند وجود داشته است.در دنیای موبایل این بازاریابی از طریق پیامک انجام می شود.در واقع استفاده از پیامک توسط کاربران تلفن همراه شباهت زیادی به استفاده از ایمیل توسط کاربران لپ تاپ دارد. ؛ امکان ارتباط جمعی، ارسال محتوا و به اشتراک گذاری تصاویر به هر دو روش وجود دارد اگر متن پیامک تبلیغاتی خوب کار کند و از جذابیت کافی برخوردار باشد، پیامک شما پخش می شود و کاربر پیشنهاد جذاب شما را برای دیگران ارسال می کند.

از سوی دیگر، حتی اگر این اتفاق نیفتد، می توانید با ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه از مزایای بازاریابی ویروسی بهره مند شوید. در مدت زمان کوتاهی پیام شما به تعداد قابل توجهی سرنخ خواهد رسید. اگر بدانید لید چیست و از استراتژی هایی برای تبدیل سرنخ به مشتری به درستی استفاده کنید، احتمال موفقیت کمپین بازاریابی شما بسیار بالا خواهد بود.

آشنایی با تاثیر ارسال پیامک در بازاریابی ویروسی

راه اندازی کمپین های بازاریابی ویروسی موفق با فراز اس ام اس

در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی ویروسی چیست و چگونه می توان کمپین های بازاریابی ویروسی موفقی را با استفاده از سامانه پیامکی سازماندهی کرد. به طور خلاصه، مهم ترین نکته در هر روش بازاریابی، از جمله بازاریابی ویروسی، رساندن پیام تبلیغاتی خود به مشتریان بالقوه در مدت زمان کوتاه است. بنابراین بازاریابی پیامکی نقش عمده ای در بازاریابی ویروسی دارد. در پایان از شما دعوت می کنیم در صورت داشتن سوال در این زمینه با ما و سایر همراهان عزیز و همیشگی پیامک فارض در میان بگذارید.