فرآیند تماس و تعامل با مشتریان از طریق تلفن، بازاریابی تلفنی یا فروش تلفنی نامیده می شود. این تکنیک یکی از روش های بازاریابی مستقیم است. بازاریابی تلفنی عمدتاً برای فروش به مشتریان فعلی استفاده می شود. این تکنیک به عنوان روشی مطمئن در بازاریابی شناخته می شود و در دسته بازاریابی درونگرا قرار می گیرد. یکی دیگر از راه های موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان قدیمی استفاده از برد ارسال پیامک است.
کارشناس فروش باید از جملات موثر در بازاریابی تلفنی استفاده کند، توصیه می شود در ابتدای گفتگو از ترافیک، گرانی و بدی آب و هوا صحبت نکنید. از طرفی اشاره به نکات مثبت می تواند باعث تداوم گفتگو و موفقیت در بازاریابی تلفنی شود.
در بازاریابی تلفنی باید اعتماد به نفس داشته باشید
قبل از اینکه تلفن را بردارید و با مشتریان تماس بگیرید، باید تمام خدمات و محصولاتی را که ارائه میدهید بدانید. اگر محصولی برای ارائه دارید، بهتر است از قبل از آن استفاده کنید. اینگونه با کارایی و نقاط قوت آن آشنا خواهید شد. برای تسلط کامل به موضوع، می توانید نکات مهم را روی یک کاغذ یادداشت کنید تا در هنگام انجام مکالمه بتوانید همه چیز را در یک نگاه به خاطر بسپارید.
بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی به دلیل ارتباط مستقیم با کاربران، ظرافت ها و تکنیک های مختلفی دارد. در این راستا توجه به «بایدها و نبایدها» بازاریابی تلفنی، احتمال فروش محصولات و خدمات را افزایش می دهد. در زیر به مهمترین نیازهای این مدل بازاریابی اشاره خواهیم کرد.
- از مشتریان خود تعریف کنید. بین صحبت ها و اطلاعاتی که رد و بدل می شود، نکات قوی را از آنها بیرون بکشید و صادقانه و بدون چاپلوسی از آنها تعریف کنید.
- همیشه یک قلم و کاغذ همراه خود داشته باشید
- اگر نه شنیدید ناراحت نشوید، این نیز بخشی از فرآیند فروش است
- از ابر و تلفن شرکتی برای برقراری تماس استفاده کنید
- همچنین به سوالات مشتریان پاسخ دهید
- در حین صحبت بایستید، این باعث افزایش شور و شوق شما می شود و این حس خیلی بیشتر به مخاطب منتقل می شود.
- رقبا را به عنوان مشتری خطاب کنید
بهترین راه برای تعیین زمان مناسب برای هر مشتری را می توان از تاریخچه تماس مشتری پیدا کرد. مطالعات نشان می دهد که بهترین زمان برای بازاریابی تلفنی بین ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر است. با توجه به پیچیدگی زمانبندی برای هر فرد، استفاده از نرمافزار تماس مجازی مانند CRM میتواند به شما در شناسایی زمان مناسب برای تماس با مخاطبان کمک کند. همچنین می توانید در ابتدای مکالمه از مخاطب بپرسید که آیا در حال حاضر در دسترس هستند یا خیر! این احتمال از دست دادن فرصت بازاریابی را کاهش می دهد.
لحن خود را رسمی و محترمانه نگه دارید
گام های موفق بازاریابی تلفنی با پرورش کارشناسان حرفه ای
صرف نظر از جنسیت، سن و مکان مخاطب، جملات خود را به صورت جمع و با لحن رسمی بیان کنید. خود را مسئول و جدی نشان دهید. استفاده از لحن رسمی و حرفه ای توجه مشتریان را به خود جلب می کند. به این ترتیب شما به عنوان یک شرکت حرفه ای، قابل اعتماد و قابل اعتماد در ذهن عموم ثبت خواهید کرد. استفاده از لحن رسمی علاوه بر جلب اعتماد، احترام شما را به مشتریانتان نشان می دهد. این به افزایش رضایت مشتری و احتمال تبدیل شدن آنها به مشتریان دائمی کمک می کند.
هدف مکالمه را به وضوح بیان کنید
قبل از درج قیمت، مزایای محصول را توضیح دهید
فروش موفق تلفنی به عوامل مهمی بستگی دارد و نیاز به آمادگی قبل از برقراری تماس دارد. بازاریابی تلفنی روشی کم هزینه است که در صورت انجام صحیح می تواند به افزایش فروش کمک کند. این مقاله در این زمینه راهنمای کلی بازاریابی تلفنی را به همراه بایدها و نبایدها بیان می کند. اگر فکر می کنید نکاتی مغفول مانده است، خوشحال می شویم نظرات ارزشمند خود را با ما و پیام خوانان فراز در انتهای این مطلب در میان بگذارید.