آشنایی با اصول بازاریابی موفق

فرآیند تماس و تعامل با مشتریان از طریق تلفن، بازاریابی تلفنی یا فروش تلفنی نامیده می شود. این تکنیک یکی از روش های بازاریابی مستقیم است. بازاریابی تلفنی عمدتاً برای فروش به مشتریان فعلی استفاده می شود. این تکنیک به عنوان روشی مطمئن در بازاریابی شناخته می شود و در دسته بازاریابی درونگرا قرار می گیرد. یکی دیگر از راه های موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان قدیمی استفاده از برد ارسال پیامک است.

کارشناس فروش باید از جملات موثر در بازاریابی تلفنی استفاده کند، توصیه می شود در ابتدای گفتگو از ترافیک، گرانی و بدی آب و هوا صحبت نکنید. از طرفی اشاره به نکات مثبت می تواند باعث تداوم گفتگو و موفقیت در بازاریابی تلفنی شود.

در بازاریابی تلفنی باید اعتماد به نفس داشته باشید

قبل از اینکه تلفن را بردارید و با مشتریان تماس بگیرید، باید تمام خدمات و محصولاتی را که ارائه می‌دهید بدانید. اگر محصولی برای ارائه دارید، بهتر است از قبل از آن استفاده کنید. اینگونه با کارایی و نقاط قوت آن آشنا خواهید شد. برای تسلط کامل به موضوع، می توانید نکات مهم را روی یک کاغذ یادداشت کنید تا در هنگام انجام مکالمه بتوانید همه چیز را در یک نگاه به خاطر بسپارید.

اهمیت مشخص کردن واضح موضوع در بازاریابی تلفنی

بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی به دلیل ارتباط مستقیم با کاربران، ظرافت ها و تکنیک های مختلفی دارد. در این راستا توجه به «بایدها و نبایدها» بازاریابی تلفنی، احتمال فروش محصولات و خدمات را افزایش می دهد. در زیر به مهمترین نیازهای این مدل بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

  • از مشتریان خود تعریف کنید. بین صحبت ها و اطلاعاتی که رد و بدل می شود، نکات قوی را از آنها بیرون بکشید و صادقانه و بدون چاپلوسی از آنها تعریف کنید.
  • همیشه یک قلم و کاغذ همراه خود داشته باشید
  • اگر نه شنیدید ناراحت نشوید، این نیز بخشی از فرآیند فروش است
  • از ابر و تلفن شرکتی برای برقراری تماس استفاده کنید
  • همچنین به سوالات مشتریان پاسخ دهید
  • در حین صحبت بایستید، این باعث افزایش شور و شوق شما می شود و این حس خیلی بیشتر به مخاطب منتقل می شود.
  • رقبا را به عنوان مشتری خطاب کنید

بهترین راه برای تعیین زمان مناسب برای هر مشتری را می توان از تاریخچه تماس مشتری پیدا کرد. مطالعات نشان می دهد که بهترین زمان برای بازاریابی تلفنی بین ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر است. با توجه به پیچیدگی زمان‌بندی برای هر فرد، استفاده از نرم‌افزار تماس مجازی مانند CRM می‌تواند به شما در شناسایی زمان مناسب برای تماس با مخاطبان کمک کند. همچنین می توانید در ابتدای مکالمه از مخاطب بپرسید که آیا در حال حاضر در دسترس هستند یا خیر! این احتمال از دست دادن فرصت بازاریابی را کاهش می دهد.

لحن خود را رسمی و محترمانه نگه دارید

بررسی اهمیت بازاریابی تلفنی برای مشاغل

گام های موفق بازاریابی تلفنی با پرورش کارشناسان حرفه ای

صرف نظر از جنسیت، سن و مکان مخاطب، جملات خود را به صورت جمع و با لحن رسمی بیان کنید. خود را مسئول و جدی نشان دهید. استفاده از لحن رسمی و حرفه ای توجه مشتریان را به خود جلب می کند. به این ترتیب شما به عنوان یک شرکت حرفه ای، قابل اعتماد و قابل اعتماد در ذهن عموم ثبت خواهید کرد. استفاده از لحن رسمی علاوه بر جلب اعتماد، احترام شما را به مشتریانتان نشان می دهد. این به افزایش رضایت مشتری و احتمال تبدیل شدن آنها به مشتریان دائمی کمک می کند.

هدف مکالمه را به وضوح بیان کنید

اهمیت پرسیدن سوالات مهم در بازاریابی تلفنی

قبل از درج قیمت، مزایای محصول را توضیح دهید

فروش موفق تلفنی به عوامل مهمی بستگی دارد و نیاز به آمادگی قبل از برقراری تماس دارد. بازاریابی تلفنی روشی کم هزینه است که در صورت انجام صحیح می تواند به افزایش فروش کمک کند. این مقاله در این زمینه راهنمای کلی بازاریابی تلفنی را به همراه بایدها و نبایدها بیان می کند. اگر فکر می کنید نکاتی مغفول مانده است، خوشحال می شویم نظرات ارزشمند خود را با ما و پیام خوانان فراز در انتهای این مطلب در میان بگذارید.



آشنایی با اصول بازاریابی تلفنی موفق

کلید یک تماس بازاریابی تلفنی موفق، پرسیدن سوالات کوتاه و واضح است. لیست سوالات شما باید برای مخاطب جذاب باشد. به این ترتیب طرف مقابل برای ادامه گفتگو سکوت خواهد کرد. در غیر این صورت مکالمه شما کوتاه و بی فایده خواهد بود.

بازاریابی تلفنی با برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، امکان انتقال اطلاعات دقیق و جامع در مورد محصولات و خدمات کسب و کار شما را فراهم می کند. قبل از اینکه تلفن را بردارید و با افراد تماس بگیرید، ابتدا لیستی از کاربرانی که پتانسیل خرید دارند تهیه کنید. اما پرورش کارشناسان فروش حرفه ای و یادآوری نکاتی که برای ارتباط با مشتریان مهم است، اهمیت بیشتری دارد. نکات مفید برای فروشندگان در زیر فهرست شده است.

دانش حرفه ای از محصولات و خدمات بازاریابی تلفنی

مشتریان همیشه می خواهند قیمت محصول را بدانند. اما مکالمه شما را کوتاه و بی نتیجه خواهد کرد. قبل از برقراری تماس تلفنی، بهتر است یک پیامک پیامک تبلیغاتی برای مخاطب ارسال کنید تا از ماهیت کلی کسب و کار شما مطلع شود. با این کار مکالمه خود را تا حد امکان ایمن و سازنده می کنید.

در زمان مناسب با مشتریان تماس بگیرید

اهمیت آشنایی با خدمات و محصولات در بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی را با انرژی شروع کنید

گاهی اوقات شرکت ها لیستی از مشتریان بالقوه می خرند و از متخصصان برای متقاعد کردن مشتریان استفاده می کنند. به این مدل از بازاریابی تلفنی، بازاریابی برون مرزی نیز می گویند. برخلاف تماس های ورودی، تماس های خروجی امن نیستند. از آنجایی که مخاطب منتظر شما نیست و هیچ ایده ای از کسب و کار شما ندارد، ممکن است مخاطب از کارشناس استقبال نکند، به همین دلیل به این تماس، تماس سرد نیز می گویند.

احساس اعتماد به نفس از طریق گفتگو به مخاطب القا می شود; اگر متخصص استرس داشته باشد یا اعتماد به نفس نداشته باشد، مشتری به راحتی این را از صدای شما تشخیص می دهد.

هنگام برقراری تماس از صحبت کردن و پرسیدن سوالات غیر ضروری خودداری کنید

به جرات می توان اذعان داشت که با وجود روش های جدید، بازاریابی تلفنی همچنان یکی از موثرترین روش های تعامل بین فروشندگان و مشتریان است. برخلاف پیام‌رسانی دیجیتال، بازاریابی تلفنی در زمان واقعی انجام می‌شود و به اتصال اینترنت متکی نیست. اگر هنوز در مورد استفاده از بازاریابی تلفنی در کسب و کار خود شک دارید، این آمار را در نظر بگیرید: «حدود 60 درصد از خریداران سطح بالا و 50 درصد از مدیران مایلند در قالب یک تماس تلفنی با برند شما آشنا شوند؛ بنابراین، شانس شماست. فروش تلفنی بالاست.” همچنین می توانید با استفاده از پنل پیامک رایگان با مشتریان خود در ارتباط باشید.

متأسفانه به دلیل شیوه اجرای اشتباه و غیر اصولی، این روش در ایران به عنوان یک روش بازاریابی آزاردهنده شناخته می شود. و اگر اصول تبلیغات و فروش تلفنی درست و هنرمندانه انجام شود روشی ارزان و بسیار سودآور خواهد بود.

آشنایی با انواع بازاریابی تلفنی خروجی و ورودی

اهمیت بازاریابی تلفنی برای مشاغل؛ تعامل موثر بین فروشنده و مشتری

آشنایی با بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی

در کنار هر باید، همیشه نبایدهایی هم وجود دارد. در ادامه به بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی اشاره می کنیم.

  • از صحبت ها و سوالات غیر ضروری خودداری کنید
  • سعی نکنید در اولین تماس چیزی به مشتری بفروشید
  • عجله نکنید، به مخاطب فرصت فکر کردن و تصمیم گیری بدهید
  • به گردش کار خود پایبند نباشید و از چندین قالب مختلف برای برنامه فروش خود استفاده کنید
  • از صحبتی که کردید عذرخواهی نکنید و خجالت نکشید
  • بین تماس های مشتری پرش نکنید
  • من قسم نمی خورم
  • مشتری را خیلی منتظر نگذارید

در نگاه اول، بازاریابی تلفنی ممکن است شما را به یاد مکالمات پر استرس و استرس زا در طول یک روز کاری پرمشغله بیاندازد. به گفته کارشناسان، اگر این تکنیک رایج بازاریابی پایه با ترکیب روش های دیگر انجام شود، بسیار مفید خواهد بود. استفاده از تلفن برای توجیه مشتری روشی قدیمی و موثر در بازاریابی است. در این مقاله به طور کامل بازاریابی تلفنی، اصول و مراحل آن را بررسی می کنیم. اگر شما هم فکر می کنید که بازاریابی تلفنی در دنیای امروز دیگر کاربردی ندارد، پس از خواندن این مقاله، نظر خود را کاملا عوض خواهید کرد.

آشنایی با مدل های بازاریابی تلفنی; درونگرا و برونگرا

از کنار رفتن و گفتن جملات کلیشه ای خودداری کنید. بهتر است هدف تماس خود را در ابتدای گفتگو بیان کنید. بیان واضح هدف در بازاریابی تلفنی، احتمال رد تماس را کاهش می دهد و شانس موفقیت را افزایش می دهد. با مشخص کردن هدف و محتوای دقیق، مشتریان از دلیل مکالمه آگاه می شوند و راحت تر تصمیم می گیرند که به صحبت ادامه دهند یا به آن پایان دهند.

اکثر مردم به ندرت بر اساس منطق تصمیم به خرید می گیرند. یک متخصص فروش، محرک‌های عاطفی و نوستالژی افراد را می‌شناسد و به آنها انگیزه می‌دهد تا خرید کنند. بسیاری از این نکات با کسب تجربه در طول زمان برای متخصصان فروش واضح تر می شود. اما بهتر است قبل از تماس های ناموفق آنها را حذف کنید تا تعداد این تماس ها به حداقل برسد.